Laat je geheimen vrij

 

Ze laat zich zien om dan weer voor een lange tijd te verdwijnen. Ze oefent invloed uit op het leven van een groot aantal mensen. Een hele tijd lijkt ze niet te bestaan, om 4 jaar later weer op te duiken.

 

Ik heb het natuurlijk over de dag van vandaag, 29 februari 2016.

 

Ik gebruik dit bruggetje om naar het onderwerp te gaan waar ik het écht met je over wil hebben. Een onderwerp wat daadwerkelijk mensenlevens beïnvloed. Het hebben van geheimen.

Want geheimen hebben de neiging om, hoe diep je ze ook wegstopt, uiteindelijk weer op te duiken. Dat kan de volgende dag, na jaren of zelfs eeuwen later zijn. Toch je kunt er redelijk van op aan dat het een keer gebeurt, zélfs als je denkt dat ze mee het graf in gaan.

 

Geheimen draag je met je mee. Ze zijn als een last. Ze maken je zwaar en kunnen je van een gelukkig leven afhouden. Ja, zelfs de kleine geheimpjes die zich tot grote hoogte kunnen opstapelen omdat we bang zijn dat ze aan het licht komen.

 

Als je denkt dat dit betekent dat ik vind dat je dan ook gewoon je pincode of wachtwoord met iedereen moet gaan delen, dan heb je het natuurlijk mis. 

Een pincode of wachtwoord zie ik niet als een geheim. Je kunt die direct weer veranderen en het lijkt me sterk als je die als een last met je mee draagt.

 

Zelfs na een tijdje ‘soul searching’ kan mijzelf niet meer betrappen op het hebben van geheimen die mij nog zouden hinderen.

 

Ik heb geheimen voor een ander bewaard en dat zorgde ervoor dat mijn lichaam zich zo oncomfortabel voelde dat ik er naar van werd.

 

Ik heb ervaren hoe pijnlijk het was omdat mensen vasthielden aan hun geheim, waardoor er uiteindelijk familie relaties werden verscheurd. 

 

Ik kwam achter een lang bewaard geheim en voelde de opluchting omdat ik eindelijk de link kon leggen met het gevoel wat ik onbewust met me mee droeg.

 

Hoe naar dat ook was, voor mij was het een 'ohh, is dat het!' moment. Ik voelde me vrijer, begripvoller en meer verbonden met de persoon die mij haar geheim vertelde.

 

Zelf heb ik jarenlang een redelijk onschuldig geheimpje meegedragen want, naast het stiekem pikken van make-up, was ik als 11 jarige verliefd op een oudere neef. Uit angst om uitgelachen en gekwetst te worden heb ik mijn ‘verboden’ gevoelens achter raar en onaardig gedrag verstopt.

 

Na zijn overlijden kwam hij mij ‘opzoeken’. Een beetje geschrokken besefte ik me dat hij vanaf dat moment wist welk geheim ik meedroeg.

 

Ik vond het direct enorm gênant dat hij het wist, maar er was alleen maar vriendelijkheid en liefde. Dat mijn geheim geen geheim meer was gaf ruimte. Alle schaamte was in het niets opgelost.

 

Nu was dit een onschuldig dingetje, maar er zijn natuurlijk ook geheimen die je met je mee draagt die echt een last voor je zijn.

 

Geheimen die je echt kunnen hinderen gelukkig te zijn. Vormen van misbruik die je angstvallig verstopt houdt. Dingen die je gedaan hebt of uit je familiegeschiedenis waar je niet trots op bent, maar ook een geaardheid of een liefde waar je niet voor uit durft te komen.

 

Het kunnen zelfs geheimen zijn die generaties terug gaan en waar je je niet eens van bewust bent, maar waar je de energie wel van meedraagt.

 

Het is vaak de schaamte die zwaar op je drukt en je leven, je relaties of je lichaam vergalt.

Angst voor afwijzing, dat er niet van je gehouden zal worden of dat je opnieuw gekwetst zal worden houdt dit in stand.

 

Het vergt moed om je geheim te vertellen, maar daar tegenover kan het je veel brengen.

Wanneer je daar klaar voor bent kun je ermee gaan oefenen door het op te schrijven of wanneer je alleen bent het hardop te zeggen.

 

Voor bepaalde stukken heb je wellicht hulp nodig van een vertrouwenspersoon en ik raad je aan om, als dat voor jou van toepassing is, daar professionele hulp bij te zoeken.